Så skickar du e-faktura till Sametinget
Sedan den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en ny europeisk standard. Det innebär att våra leverantörer måste skicka e-fakturor till Sametinget enligt den nya standarden. Det finns några olika alternativ.
Det finns flera alternativ:
- Via PEPPOL: Gäller alla nya leverantörer. Leverantörer som redan skickar e-faktura på annat sätt behöver inte byta till PEPPOL. - Se mer information nedan.
- Svefaktura med transportprofil BAS - Se mer information nedan
- Svefaktura via vissa operatörer: Inexchange, Pagero, Visma SPCS, Crediflow, Tieto, BGC (Handelsbanken, Swedbank, SEB, Danske bank). Fakturan ska skickas i formatet STFI Svefaktura.
Kontakta aktuell operatör och anmäl att fakturor ska skickas till Sametinget via Statens Servicecenter.
- Integration: Om ni som leverantör har stöd för att skicka e-fakturor direkt från er till oss som myndighet, och om det rör sig om en större volym e-fakturor (>100 årligen), kan det vara kostnadseffektivt att sätta upp en direktintegration för Svefaktura mellan er och Visma Proceedo. En sådan integration måste dock beställas av oss via Statens servicecenter. Kontakta i så fall oss på e-postadress kansli@sametinget.se skriv i ämnesraden: Integration Svefaktura och Visma Proceedo
- Leverantörsportal: Passar dig som är en mindre leverantör som skickar få fakturor!
Anslut dig kostnadsfritt till Visma Proceedos leverantörsportal. Kontakta eva.svonni@sametinget.se så skickas användaruppgifter samt manual till dig. Denna tjänst är via leverantörsportalen Visma Supplier Center.
1. Via PEPPOL
Adress i PEPPOL: 0007:2021004573
Vi tar emot Svefaktura 1.0 (SFTI:s enkla faktura) samt Svefaktura 5A 2.0 (faktura och kreditnota). Mer information om PEPPOL finns på ESVs webbplats enligt följande:
http://www.esv.se/amnesomraden/E-handel/PEPPOL/
2. Svefaktura med transportfil BAS
Här är de tekniska uppgifter ni behöver för att skicka Svefaktura till oss via transportprofil Bas, så kallad ebMS-länk.
E-fakturaformat: SFTI Svefaktura
Vår Partsidentitet: 2021004573 (vårt organisationsnummer)
Transportmetod: Protokoll - SFTI Transportprofil BAS
Teknisk mottagningsadress: https://www.proceedo.net/ebms/in/1211
Mer information om e-fakturaformat och transportmetod finns på SFTI:s webbplats enligt följande:
Om ni idag köper tjänster från en VAN-operatör så tar ni kontakt med dem. Operatören behöver registrera vår partsidentitet och vår mottagningsadress i sitt register för att er kundfaktura ska nå oss. De flesta operatörer har stöd för standarden (SFTI Transportprofil BAS 2.0) då den utgör basen i dagens infrastruktur för elektroniska fakturor.
Vissa leverantörer väljer att själv bygga en mjukvara som kan skicka elektroniska fakturor med SFTI:s Transportprofil BAS 2.0. Denna mjukvara ska då skicka fakturorna till den mottagningsadress och partsidentitet som finns angivet ovan.
För att era Svefakturor ska komma fram till oss behöver ni registreras i Visma Proceedos accesspunktsregister. Vi behöver uppgift om den partsidentitet ni använder när ni skickar Svefakturor. Det kan t.ex. vara organisationsnummer eller GLN kod. För att nå rätt mottagare hos er om felaktiga Svefakturor inkommer behöver vi även uppgift om en "felmailadress".
Vi behöver följande uppgifter:
- Leverantör
- Partsidentitet
- Felmailadress
Dessa uppgifter skickar ni till kansli@sametinget.se. Ange ärendemening: Anmälan om Svefaktura
3. Tekniska uppgifter till svefaktura (e-faktura)
Peppol-id | Partsidentitet | Teknisk mottagaradress |
0007:2021004573 | 2021004573 | https://www.proceedo.net/ebms/in/1211 |