Så skickar du e-faktura till Sametinget
Sedan den 1 april 2019 är det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en europeisk standard. Som leverantör har du två alternativ att välja mellan när du fakturerar Sametinget.
OBS! Observera att PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor inte är ett godkänt format. Enligt e-fakturalagen är en e-faktura en faktura som utfärdas, översänds och tas emot i ett strukturerat elektroniskt format som gör det möjligt att behandla dem automatiskt och elektroniskt.
1. PEPPOL-nätverket, ett europeiskt nätverk för elektroniska fakturor som är öppet för alla
PEPPOL-ID: 0007:2021004573
E-fakturastandard: PEPPOL BIS Billing 3.0 (faktura och kreditnota)
Faktureringsadress:
Sametinget
Referens (Verksamhet/beställaren på Sametinget)
FE 7765
831 90 Östersund
2. Leverantörsportal: Passar dig som är en mindre leverantör som skickar få fakturor
För er som saknar e-fakturalösning eller inte kan skicka e-faktura via PEPPOL, är det helt kostnadsfritt att använda webbfaktura via Vismas leverantörsportal.
- Kontakta Sametinget via e-post fakturaservice@sametinget.se med ansökan om att skicka fakturor via leverantörsportalen.
- Sametinget bjuder in dig via mejl för registrering som användare i portalen.
- När registreringen är klar, skickas ett mejl med dina inloggningsuppgifter.
- Du kan därefter skapa fakturor och skicka dem till oss. Gå in på Visma Proceedo leverantörsportal och skriv in dina uppgifter.
All fakturainformation som överförs via Proceedo Supplier Center krypteras med hjälp av SSL/https.